Είστε εδώ

Οθόνες υπολογιστών

Τα παράπονα για δυσφορία στα μάτια και κούραση γίνονται όλο και πιο συχνά, όσο η χρήση οθονών υπολογιστών αυξάνεται. Ενώ είναι αληθές ότι οι οθόνες των υπολογιστών μπορούν να προκαλέσουν καταπόνηση των ματιών, δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία ότι μπορούν να βλάψουν μόνιμα την υγεία των ματιών.

  • Ακτινοβολία οθόνης υπολογιστή

Μερικοί άνθρωποι φοβούνται ότι οι οθόνες των υπολογιστών εκπέμπουν επιβλαβή υπεριώδη ακτινοβολία (UV) φως ή ακτινοβολία. Η ποσότητα του υπεριώδους φωτός που εκπέμπεται από τις σημερινές οθόνες των υπολογιστών είναι ένα κλάσμα σε σχέση με την ποσότητα που  εκπέμπεται από μια λάμπα φθορισμού. Το επίπεδο ακτινοβολίας που εκπέμπεται από τις οθόνες των υπολογιστών είναι τόσο χαμηλό ώστε ακόμα και σε ισόβια έκθεση δεν βλάπτονται τα μάτια. Μετά από παρατεταμένη έκθεση σε μια οθόνη υπολογιστή, μαύρα και άσπρα αντικείμενα μπορεί να γίνονται αντιληπτά ως έγχρωμα, αλλά αυτό δεν είναι ένα σημάδι βλάβης των ματιών.

  • Συμπτώματα

Συμπτώματα της καταπόνηση των ματιών μετά από έκθεση σε οθόνη υπολογιστή, είναι ο ερεθισμός των ματιών (κόκκινα, υγρά ή ξηρά μάτια), κούραση των ματιών (κόπωση, πόνος βαρύτητα στα βλέφαρα ή στο μέτωπο), δυσκολία εστίασης και πονοκέφαλοι. Ωστόσο η καταπόνηση αυτή των ματιών δεν οδηγεί σε μόνιμη βλάβη των ματιών.

  • Αντιμετώπιση

Η κούραση των ματιών, καθώς και περαιτέρω προβλήματα από τη χρήση υπολογιστών όπως πόνος στην πλάτη και μυϊκοί σπασμοί μπορεί να βελτιωθούν με την κατάλληλη ρύθμιση της θέσης της  οθόνης του υπολογιστή και με τη σωστή στάση του σώματος.

 Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούνται τα κατάλληλα γυαλιά, προσαρμοσμένα για την απόσταση μεταξύ των ματιών και της οθόνης του υπολογιστή. Οι περισσότεροι χρήστες υπολογιστών προτιμούν να τοποθετούν την οθόνη μακρύτερα από την απόσταση διαβάσματος, άρα τα γυαλιά διαβάσματος δεν ενδείκνυνται για χρήση σε υπολογιστή, γυαλιά με προσαρμοσμένη συνταγή σε αυτή την απόσταση είναι τα κατάλληλα.

Συνιστώνται περιοδικά διαλείμματα ανάπαυσης. Η χρήση υπολογιστή   απαιτεί αμετάβλητες θέσεις του σώματος, του κεφαλιού και των ματιών, γεγονός που οδηγεί σε κόπωση αυτών. Λιπάνετε τα μάτια με συχνό ανοιγοκλείσιμο των βλεφάρων ή χρησιμοποιώντας τεχνητά δάκρυα (λιπαντικά κολλύρια). Διατηρείστε το χώρο εργασίας σας καθαρό για να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα ερεθισμού των ματιών από σκόνη.

Ο τυπικός φωτισμός στα γραφεία είναι συνήθως πολύ έντονος για άνετη θέαση της οθόνης του υπολογιστή. Ελαχιστοποιείστε το εκτυφλωτικό φως ρυθμίζοντας σωστά τα φώτα του γραφείου σας είτε χρησιμοποιώντας σκίαστρα ή φίλτρα στην οθόνη του υπολογιστή σας.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΖΑΜΠΑΣΗΣ

ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ

Προτεινόμενα Άρθρα